Çalışan Gelişimine Odaklanmak

Son dönemde müşteri kazanımı ile birlikte müşteriyi elde tutmak da çok önemli hale geldi.
Rekabet koşulları, yeni müşteri kazanmanın maliyetini mevcut müşteriyi elde tutmaktan daha pahalı hale getirdiği için şirketler bu konuda çok efor sarfediyorlar.
Peki ya çalışanlar için durum nasıl? Yani şirketler çalışanlarını elde tutmaya odaklanıyor mu? Yoksa dışarıdan daha iyilerini bulurum diye mi düşünüyor? Potansiyeli yüksek çalışanlarına yatırım yapıyor mu?

Şirketlere çok fayda sağlayacak olan çalışan gelişimi için şu adımlar takip edilmeli;

Etkili bir performans değerlendirme ve potansiyel belirleme sistemi kurulmalı

Eğitim ve gelişim üzerinde para ve emek harcanması gereken önemli bir süreçtir. Şirketinizdeki her bireye eşit şekilde bir eğitim ve gelişim planı yapamazsınız. Bu yüzden çalışanlarınızı doğru bir şekilde tanımlayabilmek, kimlere standart eğitim ve gelişim aktiviteleri yapacağınız kimlere yüksek maliyetli eğitim planları yapacağınızı belirlemek çok önemlidir. Bu yüzden şirketinizle birlikte büyümeye devam edecek, doğru potansiyelleri ortaya çıkartacak sistemler kurmak ilk adım olarak çok kritiktir.

Gelişim alanlarının tespiti ve gelişim aktivitilerinin planlanması

Her bir çalışan için gelişim alanlarının tespiti çok önemlidir. Bu noktada bu tespitleri yapacak olan yöneticilere çok kritik görevler düşüyor. Bu yüzden öncelikle şirket yöneticilerinin gelişime inanması ve bu kültürü sürekli olarak yaymak için çaba göstermesi gerekiyor. Sonrasında da her bir çalışan için; potansiyeline ve gelişim alanlarına göre ayrı bir gelişim aktivitesi planlamak gerekiyor.

Geri bildirim kültürünün oluşturulması

Kişilerin gelişiminin önündeki en önemli engel doğru geri bildirim mekanizmasının uygulanmamasıdır. Genelde iyi ve doğru işler ile ilgili geri bildirim (pozitif geribildirim) verilmez. Negatif durumlarda ise çok sık geri bildirim verilirken maalesef yöntem, içerik, iletişim dili gibi bir çok noktada hata yapılır. Bu açılardan bakıldığında doğru ve etkili bir geri bildiirm mekanizması uygulanmaması çalışanların ilerlemesi bir yana gerilemesine ve motivasyon kaybına yol açar. Bu yüzden istisnasız her çalışanın geri bildirimi doğru bir şekilde verme ve alma kültürünü oluşturmak çok büyük fark yaratır.

Gördüğünüz gibi aslında gelişim ve değişim önce buna inanmış insanlar ile başlıyor, etkili ve doğru sistemler ile ihtiyaçların tespiti ile devam ediyor ve son olarak da yapılan tespitlere uygun aksiyonları hayata geçirmek ile son buluyor. Çalışan gelişimine odaklanan şirketlerdeki olası kazanımlara baktığımızda ise aşağıdaki sonuçları görmemiz olasıdır.

  • Çalışan motivasyonu ve bağlılığı artar
  • Çalışanların bilgi beceri seviyesi artar
  • Çalışanların performans ve verimleri artar
  • Doğru potansiyeli yatırım yapılarak iş sürekliliği sağlanır
  • Şirket içerisinde iyi bir iletişim ağı oluşturulmuş olur
  • Değişen,gelişen performası artan çalışanların iş sonuçlarına katkısı artar

Potansiyel ve gelişime açıklığı iki farklı eksende değerlendirdiğimizde 4 tip çalışan modeli ortaya çıkıyor. Çalışanları bu şekilde bir eksende değerlendirmek aksiyonları kategorileştirmek, yatırım yapılacak kişileri belirlemek açısından oldukça faydalı olacaktır.

Şirketler bu çalışmayı maalesef genelde kadroları yenilemek için yaparlar oysa doğru olan kendilerini geleceğe taşıyacak çalışanların bulunması ve bu çalışanlara yatırım yapılarak verimli, sürdürülebilir, etkin bir iş ortamı sağlanmasıdır.